PODATKOWA KSIĘGA PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW jest to uproszczona ewidencja kosztów oraz przychodów danej jednostki gospodarczej, której reguły określa ściśle Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Za pomocą PKPIR można wyliczyć podstawę opodatkowania dla podatku dochodowego. Prowadzenie takiej ewidencji księgowej nie dotyczy firm stosujących ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a także rozliczających się kartą podatkową.



REJESTRY VAT
Każdy podatnik VAT jest zobowiązany do prowadzenia rejestrów dla podatku VAT. Można wyszczególnić dwa podstawowe rodzaje rejestrów. Pierwszy z nich dotyczy dokonanej sprzedaży, a drugi zakupionych towarów, materiałów i usług. Wymienione rejestry należy prowadzić równolegle z księgami rachunkowymi, bądź podatkową księgą przychodów i rozchodów (tzw. PKPIR). Podsumowując rejestry VAT nabycia i sprzedaży na koniec danego miesiąca, możemy wyliczyć wysokość podatku VAT, którą podatnik musi wpłacić do urzędu skarbowego, bądź wartość ta jest należna do zwrotu dla podatnika VAT.


VAT-7 - deklaracja miesięczna dla podatku od towarów i usług

VAT-7K - deklaracja kwartalna dla podatku od towarów i usług



PODATEK DOCHODOWY - jest odprowadzany zarówno przez osoby fizyczne (pdof) jak i osoby prawne (pdop) zgodnie z obowiązującymi przepisami polskiego prawa. Uzyskując dochód jesteśmy zobowiązani zapłacić do budżetu państwa odpowiednio wyliczoną kwotę podatku dochodowego. Należy przy tym uwzględnić należne podatnikowi odliczenia oraz ulgi. Podatek dochodowy wpłacamy na rzecz państwa w formie zaliczek, które mogą być odprowadzane miesięcznie lub kwartalnie.




EWIDENCJA PRZYCHODÓW - jest obowiązkowym rejestrem dokumentów przychodowych (faktur sprzedaży) dla podatników rozliczających sie na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Za pomocą ewidencji przychodów podatnik jest w stanie określić swoje zobowiązanie podatkowe. Ewidencję przychodów należy prowadzić od dnia zgłoszenia chęci rozliczania podatku w takiej właśnie formie do urzędu skarbowego albo od nowego roku podatkowego. Możliwe jest także - w przypadku podatników, którzy podczas rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG, nie wybrali ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przychodów z dniem dokonania pierwszej sprzedaży.





PIT-36 - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym - dotyczy podatników, którzy podlegają stawce podatku dochodowego w wysokości 18% lub 32% (progresywna skala podatkowa). PIT-y 36 wypełniają osoby zobowiązane do wykazania zaliczek na podatek opłaconych przez płatnika (np. zakład pracy - przy zatrudnieniu w 2014 roku na podstawie umowy o pracę) oraz prowadzące swoją pozarolniczą działalność gospodarczą. Pamietajmy, że chodzi jedynie o działalność opodatkowaną skalą podatkową. Należy wyszczególnić także podatników zajmujących się działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągających przychody z najmu i dzierżawy oraz działalności wykonywanej osobiście. PIT-36 obejmuje zagraniczne źródła przychodów (stosunek pracy, renta, emerytura). Odliczamy w tej deklaracji także straty z lat ubiegłych oraz uwzględniamy np. rentę rodzinną małoletnich dzieci. Wyszczególniamy także w odpowiedniej rubryce zryczałtowany podatek dochodowy - w przypadku nie pobrania go uprzednio przez płatnika. Deklaracja PIT-36 służy do rozliczenia się z podatku dotyczącego sprzedaży nieruchomości.

PIT-36L - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym - formularz dla podatników, którzy opłacają podatek dochodowy od osób fizycznych według stawki liniowej (czyli 19% od dochodu), zajmujących się pozarolniczą działalnością gospodarczą oraz działami specjalnymi produkcji rolnej. Oczywiście wyżej wymienieni podatnicy muszą być uprawnieni do rozliczania podatku dochodowego metodą liniową. Warunkiem jest złożennie w ściśle określonym terminie stosownego oświadczenia dla urzędu skarbowego. Należy zaznaczyć, że zeznanie PIT-36L służy jedynie do rozliczenia indywidualnego.




ŚRODKI TRWAŁE - majątek rzeczowy, który charakteryzuje się przewidywanym okresem używania dłuższym niż 1 rok. Nie są one zaliczane do tzw. wartości niematerialnych i prawnych. Każdy ze środków trwałych wyszczególnionych w ewidencji musi być kompletny oraz zdatny do użytkowania. Dodatkowo, kiedy środwk trwały wykazuje wartość większą niż 3500 zł, wówczas musi zostać wykazany w ewidencji środków trwałych. Środek trwały ulega zużywaniu się w czasie (tzw. amortyzacji). Chcąc obliczyć bieżącą wartość danego środka trwałego, należy od jego wartości początkowej odjąć wartość dotychczasowego umorzenia. Umorzenie jest sumą dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych.

WYPOSAŻENIE - zaliczamy do tej grupy wszytkie rzeczowe składniki majątku, które nie zostały zakwalifikowane do środków trwałych. Przewidujemy czas ich użytkowania na krótszy niż 1 rok oraz dodatkowo ich wartość początkowa jest wyższa niż 1500 zł.




UMOWA O PRACĘ - służy do określenia zobowiązania pracownika do świadczenia określonej w umowie pracy na rzecz pracodawcy za ustalonym wynagrodzeniem. Praca jest w tym przypadku świadczona pod kierownictwem pracodawcy oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę


AKTA OSOBOWE PRACOWNIKÓW - są podzielone na 3 zasadnicze części. Każda z nich służy do przechowywania innego typu dokumentacji pracowniczej.
CZĘŚĆ A
W części A akt osobowych umieszcza się dokumenty pracownika dotyczące jego ubiegania się o dane stanowisko.
CZĘŚĆ B
Część B zawiera wszytkie dokumenty związane z trwaniem stosunku pracy.
CZĘŚĆ C
Dokumentację związaną z zakończeniem okresu zatrudnienia przechowuje się w części C akt osobowych.

Do obowiązków każdego pracodawcy należy prowadzenie wyżej wymienionej dokumentacji pracowniczej.




PIT-11 - Informacja o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy

PIT-4R - Deklaracja roczna o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy

PIT-8AR - Deklaracja roczna o zryczałtowanym podatku dochodowym




SKŁADKI ZUS - poniżej zostały przedstawione procentowo wysokości składek na poszczególne rodzaje ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczenie zdrowotne. Składki należy wyliczać od odpowiednio ustalonej podstawy.






DEKLARACJE ZUS
Każdy ubezpieczony oraz płatnik składek (czyli pracodawca) jest zobowiązany do przekazywania odpowiednich deklaracji do zakładu ubezpieczeń społecznych. Deklaracje powinny być składane w ściśle określonych terminach, których należy bezwzględnie przestrzegać. Poniżej przedstawiono przykładowe rodzaje deklaracji ZUS, którymi zajmuje się biuro rachunkowe:
ZUS ZUA - zgłoszenie do ubezpieczeń/zgłoszenie zmiany danych osoby ubezpieczonej
ZUS ZWUA - wyrejestrowanie z ubezpieczeń
ZUS ZZA - zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego/zgłoszenie zmiany danych
ZUS ZIUA - zgłoszenie zmiany danych osoby ubezpieczonej
ZUS ZCNA - zgłoszenie danych o członkach rodziny dla celów ubezpieczenia zdrowotnego
ZUS DRA - deklaracja rozliczeniowa
ZUS RCA - imienny raport miesięczny o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach
ZUS RZA - raport imienny o należnych składkach na ubezpieczenie zdrowotne
ZUS RSA - raport imienny o wypłaconych świadczeniach i przerwach w opłacaniu składek
ZUS IWA - informacja o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe






RAPORTY I ANALIZY BIZNESOWE
Dla Państwa bieżących potrzeb biuro rachunkowe wykonuje przejrzyste analizy oraz raporty. Dane zostaną przedstawione w sposób, który pozwoli na wnikliwe ich zbadanie. Naszym celem może być pokazanie tempa wzrostu obrotów oraz ich śledzenie w dowolnie wybranych odstępach czasu. Możemy obserwować jak kształtuje się sprzedaż do poszczególnych kontrahentów, z podziałem na rodzaj klientów, regiony kraju, miasta, typ sprzedawanych usług lub towarów. Sprawdzimy także jak szybko rośnie poziom kosztów w stosunku do wzrastania wielkości produkcji. Analiza stanowi klucz do osiągania maksymalnych dodatnich efektów z działalności gospodarczej. Biuro rachunkowe starannie dopasuje rodzaj raportów dla Państwa firmy. Nie ma znaczenia czy jest to działalność produkcyjna czy usługowa. Każdy rodzaj działalności można poddać analizie wskaźnikowej. Jest to nawet konieczne w celu kontroli podajmowanych działań i osiąganych efektów. Nie wystarczy w tym wypadku jedynie rejestracja operacji gospodarczych na podstawie faktur. Szczegółowa analiza dedykowana dla konkretnego przedsiębiorcy zawsze przynosi wymierne korzyści.






DIAGRAM PARETO-LORENZA przedstawia wartości jednocześnie w postaci kolumnowej, jak i liniowej. Kolumny ułożone są wartościami malejąco, natomiast linia ciągła prezentuje sumy skumulowane wartości kolumn. Stosowanie diagramu Pareto pozwala na zidentyfikowanie czynników, które mają największy wpływ na analizowane zjawisko. Za przykład może posłużyć raport dotyczący oceny sposobu transportu produkowanych wyrobów do klienta. Celem właściciela firmy jest obniżenie kosztów transportu sprzedawanych produktów. Należy w tym celu zebrać dane odpowiednimi metodami oraz umieścić je w diagramie Pareto, a następnie dokonać wnikliwej analizy.

DIAGRAM PARETO:


DANE DO DIAGRAMU PARETO:

ilość wysyłek sprzedanych produktów w 01.2014 z podziałem na rodzaj środka transportu: